EMRE ALTUĞ, HAYAT MÜZİK'TE 

AHMET ERTEN'İN SORULARINI YANITLADI! I VOLTAGE FESTİVALİ 29 HAZİRAN'DA GERÇEKLEŞİYOR! MÜSLÜM GÜRSES'İN ''VEDA''SI RAFTA!

9 Şubat 2018 Cuma

YAZARIMIZ YAVUZ HAKAN TOK YENİ TEKLİLERİ DEĞERLENDİRDİ!


YELİZ – “BEKLE YAĞMUR GELİYOR”

Türkçe popun gelmiş geçmiş en dramatik, en etkileyici kadın seslerinden biridir Yeliz. Kendine has ses renginin yanı sıra nüanslı şarkı söyleme biçimiyle de az bulunur bir şarkıcıdır. Ne var ki çocuk kalplidir. Hiçbir zaman kariyer hesabı ve planı yapmamış, bu uğurda kimsenin gölgesine girmemiş, hep duygularıyla hareket etmiştir. O, şarkı söylemeyi sever. Hem de çok sever. Gerisi de çok umurunda değildir.
Yeliz’i yakından tanıdığım için bunları yazabiliyorum tereddüt etmeden. Bugün hak ettiği yerde olmadığını yüzüne de söylemişimdir çok kez. Ama hiçbir şeyi şarkı söylemenin üzerinde tutmamasına da hak vermişimdir bir yandan. Kaldı ki ‘70’lerden bu yana aralıklarla da olsa sektörün görünen yüzünde boy gösterdiği her vakit, kendi janrında iyi işlere imza atarak varlığını ispat etmiştir.
‘70’ler popunda “Bu Ne Dünya”lar, “Yalan”lar, “Gönlüm Seninle”ler, ‘80’ler arabeskinde “Kim Bilir?”ler, “Seni Sevmek İbadet”ler, alaturkaysa “Sensiz Denizin Tadı mı Olur?” gibi bir köşe başı, ‘90’lar popuysa “Sel Suyu”, 2000’lerde “Ağla Kalbim” ve 2010’larda “Neredeydin?”, “Gidiyorum”… Her biri sağlam birer Yeliz klasiğidir.
Yeliz 2018 yılını yepyeni bir şarkıyla karşıladı. Bestesi Tamer Gürsoy’a ait “Bekle Yağmur Geliyor”un sözleri Aysel Gürel imzası taşıyor. (Evet, Aysel Gürel’in miras şarkı sözlerinden biri daha gün ışığına çıkıyor Gürsoy’un bu bestesiyle.) Yazz Müzik etiketiyle yayımlanan şarkının düzenlemesi ise Volga Tamöz’e ait.
Tam Yeliz’lik bir şarkı. Nefis sözler, etkili bir melodi ve Volga Tamöz ustalığında bir düzenleme… Yeliz cümlesine, kelimesine göre kimi kez kırgın, acılı, kimi kez asi ve hırçın bir biçimde şarkının hikâyesini dillendirirken duygusunu da iliklerine kadar hissettiriyor dinleyene. Öte yandan 26 yıl kadar sonra “Sel Suyu”na bir kardeş gelmiş gibi. Bir Yeliz klasiği de 2018 yılından yazılacak diskografisine, o şimdiden belli.


ZERRİN ÖZER – “BENİ TANIMA”

Bugün Türkçe pop müziğin en büyük sıkıntılarından biri farklı ses renklerinin çıkmıyor olması. Biraz geriye dönüp baktığımızda Nilüfer başka bir renkti, Nükhet Duru başka bir renk, Yeliz ayrı, Zerrin apayrı. Her birini ayrı ayrı dinlemekten zevk alırdık, seslerini nerede duysak tanırdık. Şimdilerde bu niteliğe sahip şarkıcı çok az.
Zerrin Özer daha 15-16 yaşlarındayken ses rengi kadar, Allah vergisi gırtlak yapısının ona sağladığı avantajı sezgisel bir bilinçle kullandığı şarkıcılığı ile de benzersiz olduğunu göstermiş ve öyle de devam etmişti. O da tıpkı Yeliz gibi zaman zaman duygularına yenik düşse ve kariyerini iyi yönetememiş olsa da o gün bugün bir Zerrin daha gelmedi.
Zerrin’in yeni teklisi “Beni Tanıma”, geçtiğimiz günlerde Sony Müzik etiketiyle yayımlandı. Söz ve müziği Şehrazat’a ait şarkının düzenlemesi Selim Çaldıran tarafından yapılmış.
“Beni Tanıma” (ya da “Tanıma Beni”) ilk kez 1993’de Ferda Anıl Yarkın’ı bize tanıştıran ilk albümünde onun yorumuyla karşımıza çıkmıştı. Hemen ertesi sene 1994 yılında Gönül Akkor yıllar sonra yaptığı “Dönüş” adlı albümde seslendirdi bu şarkıyı. Sonrasında 2002’de Rüya Seven, 2003’de Yılmaz Morgül, 2004’de Nükhet Duru’dan dinledik. 2016’da ise Naşide Göktürk ölümünden önce yayımlanan son albümünde bu şarkıyı da seslendirmişti.
Görüldüğü üzere Türk pop müziğine sayısız klasik armağan etmiş Şehrazat’ın epeyce rağbet görmüş klasiklerinden biri bu şarkı. Rağbet görmesi boşuna değil. Sağlam bir şarkıcıya dilediğince yorum yapma şansı veren yani teknik açıdan çok elverişli bu şarkı, dokunaklı sözleri ve etkili melodisiyle de her defasında dinleyiciyi yakalamayı başarmış. Nitekim yine başarıyor. “Beni Tanıma”, bu defa Zerrin Özer’in sesinde başka bir etki yaratıyor.
Nicedir özlediğimiz Zerrin bu. Son yıllarda seslendirdiği ve pek ses getirmemiş onca şarkıdan sonra bu şarkıya nasıl sahip çıktığını ve nasıl asıldığını çok net fark ediyorsunuz dinlerken. Gerçek Zerrin’i ortaya çıkarmış nihayet. Teknik olarak pürüzsüz değil belki ama duygu olarak tam deminde bir yorum bu. Selim Çaldıran’ın düzenlemesi de şarkıya önceki tüm versiyonlarından farklı bir zenginlik, derinlik kazandırmış, bunu da söylemek lazım.
Umarım ve dilerim ki Zerrin artık böyle birinci lig şarkılar ve ileride birinci ligde anılacak yeni şarkılarla devam eder yoluna.


MELODİ – “SADAKATSİZ”

Geçtiğimiz haftalarda yeni bir ses daha giriş yaptı popun “teenage” kulvarına. Daha önce de yazdım; bu kulvardan ne çare ki özgün iş çıkmıyor kolay kolay. Sanırım dijital çağın götürülerinden biri de bu. Etkileşim o kadar fazla ki “kendi gibi” olabilmek, kendi farkını, bırakın göstermeyi, keşfetmek bile çok zor artık.
Melodi de bu genellemenin içinde anılabilir ilk bakışta. Dünyada “teenage” kesimin peşinden koştuğu nice şarkıcının izleri var hem şarkıcılığında, hem görünüşünde, hem de dans edişinde. Bununla birlikte iyi bir sesle ve yetenekli bir şarkıcıyla karşı karşıya olduğumuz dakika bir gol bir anlıyorsunuz şarkısını dinleyeme başladığınız zaman.
Melodi’yi Instagram’da paylaştığı “rap” videolarından keşfeden ve Antalya’dan İstanbul’a çağırıp onu sektöre kazandıran Ender Çabuker olmuş. Popüler müziğin yeniliklere çok açık, ufku geniş, vizyonu bu ülke sınırları içinde kalmayan müzisyenlerinden biri Ender Çabuker. Haliyle Ender’in Melodi gibi bir yeteneği keşfedip ona bu fırsatı sunması da tam tabiriyle “nokta atışı” olmuş.
Melodi’yi bize tanıştıran şarkı “Sadakatsiz” adını taşıyor. Söz ve müziği Batuhan Bayazıt’a ait şarkının düzenlemesinde de Ender Çabuker’in imzası var. Çabuker, şarkının videosunun yönetmenliğini de üstlenmiş ayrıca.
Hedef kitleyi yakalayabilecek her şey var şarkıda. Hepsi dozunda kullanılmış. Videonun altındaki yorumlara bakınca da yapılan iş amacına ulaşmış görünüyor. Doğru bir strateji ile Melodi, önümüzdeki süreçte adından çok söz ettirecek, o belli.
Giderek çer çöpe dönüşen müzik piyasası gençlerden medet umuyor ummasına ama bu beklenti profesyonel prodüksiyon imkanlarını içeren bir fırsata dönüştürülmedikçe ortaya çıkan işler amatör YouTube videolarından çok da farklı olmuyor. Melodi için yapılan bu prodüksiyon, bu işin nasıl yapılması gerektiğine dair yol gösterici bir örnek olabilir


FATMA TURGUT – “AŞK TADINDA”

Fatma Turgut’un önünde iki yol var: Ya ömür boyu Model’in solisti olarak hatırlanacak ya da Model solistliği onun sadece ilk yıllarına ait bir bilgi olarak kariyerine yazılacak. Model ve Fatma Turgut ayrılalı epey oldu gerçi ama bu yol ayrımı yavaş yavaş, şimdilerde belirginleşiyor. Zira bir önceki solo teklisinde söz ve müziği Demir Demirkan’ın yanı sıra Model’in beyni Can Temiz’in de imzasını taşıyan bir şarkı seslendirmişti yine. Geçtiğimiz günlerde piyasaya çıkan yeni şarkısı “Aşk Tadında”yı ise bu defa Demir Demirkan’la birlikte Fatma Turgut yazmış.
Şarkıyı ilk dinlediğimde ne kadar da hesaplı kitaplı, her cümlesi, her notası ticari kafayla yerine yerleştirilmiş diye düşünmüştüm. Çok safmışım zira bu zaten bir reklam şarkısı imiş, sonradan öğrendim. Haliyle de bu şarkıyı bir ürün yerleştirme malzemesi olarak düşünüp çok da ciddiye almamak lazım.
Yanlış anlaşılmasın, ürün yerleştirirken ürünün üzerine çıkmış, tek başına şarkı olarak kendini kabul ettirmiş şarkılar da var, Kenan Doğulu’nun “Aşk İle Yap”ı gibi. Ama oradan bakacak olursak “Aşk Tadında”nın ne kendi janrındaki şarkılar arasında ne de Fatma Turgut kariyerinde bir kıymeti olacağını düşünmüyorum. Zira Turgut’u başta bahsettiğim iki yoldan birincisine doğru götürmekle kalmıyor, orta halli bir Model şarkısının ortanın altında kalmış bir kopyası olmaktan öteye geçemiyor.      
“Büyük büyük” “rocker”larımızdan küçük küçük şarkılar dinlemekten gına geldi, bunu da söylemezsem çatlarım.    


YAVUZ HAKAN TOK, HAYAT MÜZİK, ŞUBAT 2018, İSTANBUL
Share this post

0 yorum Yeni Yorum Yap

 

Önemli Uyarı

Hayat Müzik Platformu 2006 yılında yayın hayatına başladı. Ahmet Erten’in editörlüğünde müzik sektörü ile buluşan blog, güncel albüm haberleri, değerlendirmeleri, röportajları ve konuk yazarları ile gündemin nabzını tutuyor.

Hayat Müzik Platformu'nda yayınlanan haberlerin ve röportajların izin alınmaksızın ve kaynak gösterilmeksizin yayınlanması yasaktır!

HAYAT MÜZİK (2006-2012)

HAYAT MÜZİK                                                            (2006-2012)
Kurucu/Editör Ahmet Erten İletişim: hayatmuzik@gmail.com

Magazin

© SADECE MÜZİK ! HAYAT MÜZİK!
Designed by GeCe