EMRE ALTUĞ, HAYAT MÜZİK'TE 

AHMET ERTEN'İN SORULARINI YANITLADI! I VOLTAGE FESTİVALİ 29 HAZİRAN'DA GERÇEKLEŞİYOR! MÜSLÜM GÜRSES'İN ''VEDA''SI RAFTA!

20 Ekim 2017 Cuma

YAVUZ HAKAN TOK YENİ TEKLİLERİ DEĞERLENDİRDİ!


SENA ŞENER – “SEVMEMELİYİZ”

Sesi güzel, aralığı geniş, tınısı farklı olmak, sesini iyi kullanmakla “iyi şarkı söylemek” aynı şey değil. Bunu bin kere yazsam yeri. Özellikle son dönemde alternatif müzikte tanış olduğumuz gencecik çocukları övgüye boğarken bu cümleyi de araya sıkıştırmak lazım zira.
Ben Sena Şener’i dinleyemiyorum. Başından beri sesini çok sevdim, sesinin en sakin şarkıda bile yırtıcı tınısını, sesini kullanma biçimini, karakteristik vurgularını çok sevdim. Ama ya diksiyon? Bütün sesli harfleri kulağa batacak kadar bozuk. Özellikle de “e” ve “a” harflerini telaffuzu. Sosyal medya hesaplarında hakkında yazılan bilgilere baktığım zaman bir yurt dışı macerası göremedim. Şayet yoksa gerçekten, bu diksiyon sorununun da bir mazereti yok demektir. Artık “amatör” olarak da adlandıramayacağımıza göre, Sena Şener’in benzersiz ve çok parlak bir şarkıcı olma yolundaki bu handikabı bir an önce bertaraf etmesi gerekmez mi?
Bunu bir kenara koyalım… Sena Şener, bundan yaklaşık iki sene önce internet üzerinden adını duyuran genç isimlerden biri. Önce amatör video ve ses kayıtları, ardından Sofar ve B!P performansları ve 2016 başlarında Mahmut Orhan’la birlikte kaydettiği “Feel”le gelen tanınırlık. İlk profesyonel anlaşma ve Pasaj Müzik etiketiyle piyasaya çıkan ilk tekli “Bak Bana” ise 2016 sonuna tekabül ediyor. Sonrasında “Tuna Kiremitçi ve Arkadaşları” projesinde Kiremitçi ile birlikte seslendirdiği “Birden Geldin Aklıma” Şener’in tanınırlığına biraz daha ivme kazandırdı. 2017 Mayıs ayında ikinci teklisi “Ona”yı yayımlayan Sena Şener’in geçtiğimiz günlerde piyasaya çıkan üçüncü teklisi ise “Sevmemeliyiz” adını taşıyor.
Daha önceki gibi bu şarkının da söz, müzik ve düzenlemesi Sena Şener'e ait.. Her şeyden önce çok etkileyici, çok çarpıcı, ilk dinleyişte iz bırakan şarkılardan. Sena Şener’in söylediği her şarkı sesinin duyulduğu ilk anda dinleyiciyi kavrayıp içine alabiliyor; bu da çok ender bulunan bir şarkıcılık mucizesi ki bu şarkıda da aynı şey oluyor. Şarkının melodik yapısı pekâlâ “blues” ama düzenleme yerli kulaklara daha yatkın bir yerden ilerliyor.
İlk paragraflarda bahsettiğim çekince üzerine çalışır ve “Sena Şener müthiş yaaa”cıların yarattığı “oyuncak zaferlere” itibar etmezse (ki o yaşta bunun kolay olmadığını kabul ediyorum), Sena Şener’in yakın geleceğin en parlak yıldızlarından biri olması an meselesi. “Söylemişti,” dersiniz.


UĞUR ETİLER – “YAKTIM GEMİLERİ”

2012 yılında O Ses Türkiye’nin ikinci sezonunda yarışmacı olarak boy gösterdiğinde henüz 17 yaşında bir lise öğrencisiymiş Uğur Etiler. İlk performansında sesi ve şarkı söyleme biçimiyle Murat Boz ve Hadise’nin ilgisini çekmeyi ve Murat Boz’un ekibine girmeyi başarmış.
O ilk gecede hayatına müzikle devam etmek istediğini söyleyen Uğur Etiler, aradan geçen beş yılın sonunda ilk teklisiyle, profesyonel bir şarkıcı olarak çıktı karşımıza. Garaj Müzik etiketiyle yayımlanan “Yaktım Gemileri” adlı şarkının söz ve müziği Uğur Etiler’e ait, düzenleme ise Birkan Şener ve Gökçe Turan imzası taşıyor.
Halen konservatuar öğrencisi olan Etiler, Fazıl Say’ın kurduğu Nazım Hikmet Korosu’nun da bir üyesiymiş ve hatta (gelen basın bülteninden anladığım kadarıyla) bu yüzden Fazıl Say, sosyal medyada paylaştığı bir iki övgü cümlesiyle bu ilk şarkının “PR”ına küçük bir katkıda bulunmuş.
Daha “ergen” denebilecek yaşta kurduğu hayalleri milyonlarca insanın izlediği bir televizyon şovunda anlatmış ve sonrasında gerçekleştirebilmiş olması mutluluk verici. O ilk görüntülerini izleyip sonra bir de bugün geldiği noktaya bakınca ben oturduğum yerde sevinç duydum. Buraya kadar her şey şahane. Kaldı ki Uğur Etiler hiç müzik eğitimi yokken dahi, o acemi haliyle bile çok doğru düzgün şarkı söylüyor imiş. Bugün geçen zamanın üzerine kattıklarıyla da birlikte yine gayet iyi şarkı söylüyor. Ancak “Yaktım Gemileri” onun bu vasfını aman aman gösterebileceği bir şarkı değil.
Buram buram ‘90’lar kokan, ‘90’ların “ciklet” şarkılarını andıran bir şarkı “Yaktım Gemileri”. Öyle ki “Gözünü seveyim,”dediği yerde “seni gidi fındıkkıran,” diye devam etmesini bekliyorsunuz. Buna karşın düzenleme tam da bugünlerin “sound”undan izler taşıyor. Belli ki Uğur Etiler, hayranı olduğunu söylediği Gökhan Türkmen’den ziyade Murat Boz’un yolundan gitmeyi tercih etmiş bu ilk teklisinde. Öyle olunca da onu emsallerinden ayıracak, dikkat çekecek, ilgi uyandıracak bir fark, bir çeşni yaratamamış. Müzik bu kadar hızlı pazarlanıyorken fark yaratmak giderek zorlaşıyor belki ama bir o kadar da zorunlu hale geliyor. Buna kafa yormak lazım.  


ALİYE MUTLU – “KAKTÜS”

Dört başı mamur bir şarkıcı, bir müzisyen Aliye Mutlu. Dans eğitimi, Türk müziği eğitimi ve de opera – şan eğitimi üzerine bir dolu deneyim; reklam müzikleri, film ve dizi şarkıları, oyunculuk… Birinden birinde ya kendisine ya da sesine denk gelmişsinizdir mutlaka. Yanı sıra 2011 yılında yayımlanmış ilk teklisi “Aşk Kokusu”, peşi sıra gelen “Bir Düş Kurdum” adlı albüm ve 2015’te de “Emrivaki” adlı teklisiyle popüler müzik kulvarında da varlık gösterdi Aliye Mutlu.
İnternette şöyle bir gezindiğimde, Mutlu’nun Battlefield 1 adlı bilgisayar oyunu sayesinde yakın geçmişte hem yurt içi hem de yurt dışında epeyce popülerlik kazandığını gördüm. Bilgisayar oyunlarıyla hiç ilgim olmadığı için anlamakta zorlandım önce. Sonra gördüm ki bu oyunda Mutlu’nun seslendirdiği Makedonca bir şarkı kullanılmış. Aslında bundan kendisinin de sonradan haberi olmuş zira Hollandalı bir firmanın ses kütüphanesine bıraktığı kayıtlardan biriymiş bu ve ticari kullanıma açık bu kayıt, oyunu üreten firma tarafından tercih edilmiş.
Aliye Mutlu Bulgaristan doğumlu. Bundandır ki Balkan gırtlağını kullandığı şarkılar sesinde çok farklı, çok etkileyici tınlıyor. Nitekim Battlefield oyununda kullanılan “Zajdi Zajdi” de dinleyenin tüylerini diken diken eden türden bir ağıt.
Aliye Mutlu’nun geçtiğimiz günlerde TMC etiketiyle yayımlanan yeni teklisi “Kaktüs” ise bir pop şarkısı ve popun kendi matematiği doğrultusunda yazılmış, seslendirilmiş bir şarkı. Buna karşın Mutlu, müzikal becerisiyle bu şarkıyı da sıradan pop şarkılarından farklı bir yere taşımış.
Öncelikle Aysuda Ülkü Zeren’in sitemkâr ama “atarlı” değil, kızgın ama “çemkirmeyen” şarkı sözleri… Sonrasında akılda kalıcı ama pop şarkılarının yegane döngü ve tartımlarından çok farklı bir melodik yapı… Üstüne temiz bir şarkıcılık ve şarkının sonlarına doğru karşımıza çıkan doğaçlama ses oyunu.
Popüler piyasanın içinden bir yerden ses verirken bunu ucuza kaçmadan yapabilmek de mümkün. Aliye Mutlu “Kaktüs”le en çok bunu gösteriyor.


ZELİHA SUNAL – “GEÇTİ”

Sahnede yerine göre “performer” yerine göre “entertainer” olabilen, adeta sahne için yaratılmış bir şarkıcı Zeliha Sunal. O kalibrede az şarkıcı albümlere, stüdyo kayıtlarına sığdırabilir performansını. Nükhet Duru da öyledir mesela. Ne yapsa milyonlar satan albümleri olmamıştır hiç. Onu illa ki sahnede izlemek gerekir.
Zeliha Sunal’da da biraz bu durum var. Bugüne dek bir dolu albüm, şarkı yaptı ama işin o tarafında sahnedeki gücünü tam anlamıyla gösteremedi. Çünkü sahne üzerinde iki-üç saat boyunca, geniş bir repertuvar, şov ve performansla yaratılan o etkiyi iki-üç dakikalık bir şarkıyla, tek bir türle, tek bir stille kısıtlamak, sınırlamak neresinden baksanız zor. Bundandır ki albümleri milyonlar satmasa da yıllardır sahne için en çok talep gören isimlerin başında gelir Zeliha Sunal.
Sunal’ın yeni teklisi “Geçti”, geçtiğimiz günlerde TMC etiketiyle yayımlandı. Sirel’in söz ve müziğine imza attığı şarkının düzenlemesi Murat Yeter tarafından yapılmış.
Şarkı sözleri kırık, buruk, can acıtıcı bir hikâye anlatıyor aslına bakarsanız. Ama tuhaf bir şekilde üzmüyor dinleyeni. Hani üç cümle daha devam etse, “geçerse geçsin, bunun daha yarını var,” diyecekmiş gibi. Bunda düzenlemenin payı büyük. Çok ağdalı, çok ağır, tabiri caizse “damar”dan girmek yerine, tam ters köşeden yürümüş Murat Yeter düzenlemeyi yaparken. Onun artık alamet-i farikası haline gelmiş vurmalı ve nefesli sazlarla yarattığı kompozisyon, Zeliha Sunal’ın tam dozunda yorumuyla birleşince ortaya “Akdenizli” bir şarkı çıkmış. Şarkının klibinin nefis bir Akdeniz-Ege atmosferinde çekilmiş olması boşuna değil.
Zeliha Sunal diskografisinin en parlak işlerinden biri olabilir bu şarkı. Hem sesine çok yakışmış, hem de kıdemine, müzik piyasasındaki duruşuna.

YAVUZ HAKAN TOK / EKİM/ HAYAT MÜZİK
Share this post

0 yorum Yeni Yorum Yap

 

Önemli Uyarı

Hayat Müzik Platformu 2006 yılında yayın hayatına başladı. Ahmet Erten’in editörlüğünde müzik sektörü ile buluşan blog, güncel albüm haberleri, değerlendirmeleri, röportajları ve konuk yazarları ile gündemin nabzını tutuyor.

Hayat Müzik Platformu'nda yayınlanan haberlerin ve röportajların izin alınmaksızın ve kaynak gösterilmeksizin yayınlanması yasaktır!

HAYAT MÜZİK (2006-2012)

HAYAT MÜZİK                                                            (2006-2012)
Kurucu/Editör Ahmet Erten İletişim: hayatmuzik@gmail.com

Magazin

© SADECE MÜZİK ! HAYAT MÜZİK!
Designed by GeCe