EMRE ALTUĞ, HAYAT MÜZİK'TE 

AHMET ERTEN'İN SORULARINI YANITLADI! I VOLTAGE FESTİVALİ 29 HAZİRAN'DA GERÇEKLEŞİYOR! MÜSLÜM GÜRSES'İN ''VEDA''SI RAFTA!

23 Mart 2017 Perşembe

YAVUZ HAKAN TOK MART TEKLİLERİNİ DEĞERLENDİRMEYE DEVAM EDİYOR!


MERT ALİ İÇELLİ – “RÜZGÂR”

2014, 2015 ve 2016 yılllarında birer tekli yayımlayarak aranjörlük ve bestecilikten sonra şarkıcılıkta da bir kariyer edinme yolunda giden Mert Ali İçelli, 2016’nın son ayında ise bu defa Asuman Krause ile düet yaptığı bir şarkıyla karşımıza çıkmıştı. Mert Ali İçelli’nin yeni teklisi “Rüzgâr”, geçtiğimiz günlerde Quartz Müzik etiketiyle yayımlandı.
Söz ve müziği Elif Nun’a ait şarkının düzenlemesi Mert Ali İçelli tarafından yapılmış. Orta tempolu, melodik, kulağı çabuk yakalayan bir şarkı “Rüzgâr”. Düzenlemesi de tamamen melodi odaklı.
Şarkıyı ilk dinlediğimde telefonuma attığım bir dolu yeni şarkı arasından rastgele çıktı karşıma. O sırada ekrana bakmıyordum ama bakma ihtiyacı hissettim çünkü telefona attığım yeni şarkılar arasında bir Toygar Işıklı şarkısı olmadığına emindim. “Kim bu?” diyerek baktım. Ve şaşırdım. Evet tabii ki Mert Ali İçelli’nin sesi Toygar Işıklı’ya benzemiyor; belki sadece şarkı söyleme biçimi. Fakat şarkı, Çağın Bodur şarkılarını ziyadesiyle anımsatıyor; özellikle de “Sen Eşittir Ben”i.
Hayır, kasıtlı bir benzerlikten, hele ki iki şarkının notaları bazında bir benzerlikten söz etmiyorum asla.  Kaldı ki ne Elif Nun’un ne de Mert Ali İçelli’nin buna gerek duyacağını düşünüyorum. Olsa olsa bir duygudaşlık benzerliği var ortada. Ve fakat şarkı bir dinleyici olarak beni pek çabuk tavladı ve kendini sevdirdi, onu da söylemeliyim.
Mert Ali İçelli şarkıcı olarak kendini ne kadar kabul ettirecek onu zaman içerisinde göreceğiz belki ama tekrara düşmeden, farklı dokuda şarkılarla ve temkinli adımlarla ilerliyor olması akıllıca görünüyor. (Bu arada İçelli’nin şarkıcılık performansı hakkında daha fazla fikir edinmek için Quartz Müzik’in YouTube hesabındaki canlı kayıtlarını izleyebilirsiniz.)      


MÜGE ZÜMRÜTBEL – “SUS”

Pop müzikte iyi şarkı yazmanın formülü nedir? Dinleyicinin kafasını karıştırmayacak, aksine kulağına ve diline kolay yerleşecek bir melodik örgü ve etkili sözler. Evet, binlerce başka formül üretilebilir ama şarkı formu icat edildiğinden beri popüler olmuş her şarkının çatısı aynı şekilde kurulmuştur. Mesela çok bildik, çok tanıdık, belki daha önce milyon kez anlatılmış bir şeyi anlatırsınız şarkının sözlerinde ama öyle bir anlatırsınız ki ilk defa siz anlatmış gibi olursunuz. Bir de bu sözleri A + köprü + nakarat trafiğinde ilerlemesi neredeyse kaçınılmaz şarkının müziğiyle etle tırnak misali kaynaştırabildiyseniz “iyi” şarkınız servise hazırdır.
Müge Zümrütbel’in yeni teklisi “Sus”, geçtiğimiz günlerde Sony Müzik etiketiyle yayımlandı. Yıllardır müzik piyasasının içinde olan Zümrütbel, ilk albümünü 2015 yılında piyasaya sürmüştü ama albümler döneminin bitme noktasına geldiği şu zamanda o albümün nice güzel şarkısı, nice albümün nice güzel şarkısı gibi yeterince duyulamadan dijital âlemin kalabalığına karıştı anlaşılan. Çünkü bu yeni şarkı o albümden değil (ki zaten Müge Zümrütbel firma da değiştirmiş bu arada.)
İlk paragrafta bahsi geçen (popüler müzikte)“iyi şarkı” matematiğini çözmüş sayılı yakın dönem besteciden biri olan Zeki Güner’e ait bir şarkı “Sus”. İhanete uğramış bir kadının kırgınlığını, sitemini ve nihayet (şarkının nakaratında) isyanını anlatan, ama alabildiğine yakından adeta içeriden anlatan, vurucu bir şarkı.
Müge Zümrütbel gibi sesini nasıl kullanması gerektiğini iyi bilen bir şarkıcının dilinde, sesinde etkisini iliklerinize kadar hissedebiliyorsunuz şarkının. Yani doğru şarkı, doğru şarkıcı ile buluşmuş. Hakan Yeşilkaya’nın hiçbir abartıya kaçmayan düzenlemesi de bir başka artı değer olmuş ve toplamda azımsanmayacak kadar iyi bir iş çıkmış ortaya. “Keşke günümüz pop müziğinde böylesi şarkılar daha çok yapılabilse ve yapıldığı kadar da duyulabilse,” dedirten bir iş.


PELİN YILMAZ – “BANA DELİ DİYORLAR”

Tıpkı Müge Yeşilkaya gibi Pelin Yılmaz da stüdyoda sesine teknik makyaj yapılmasına gerek kalmadan şarkı söyleyebilen, şarkıcılığını yıllar boyunca sahne üzerinde pişirip olgunlaştırmış bir şarkıcı. Hani hep “artık herkes şarkı söyleyebiliyor teknoloji sayesinde,” diyoruz ama bu arada gerçekten şarkı söyleyebilenleri de gözden kaçırıyor, sapla samanı ayırt edemiyoruz bazen.
2014 yılında “Bende Ne Varsa” adlı ilk albümü ile dinleyici karşısına çıkan Pelin Yılmaz’ın yeni teklisi “Bana Deli Diyorlar”, geçtiğimiz günlerde Arpej Yapım etiketiyle yayımlandı. Söz ve müziği Eflatun’a ait şarkının düzenlemesi İskender Paydaş tarafından yapılmış.
Eflatun da yakın dönemin bir başka “iyi şarkı” yazarı. Şarkılarının (en azından başkalarına verdiği şarkılarının) büyük çoğunluğunda hem müzikal doygunluk yerli yerinde hem de popüler bir şarkı olması için gereken kimi şablonlar, formüller. İkisini dengede tutmak hiç kolay değildir oysa.
Pelin Yılmaz – Eflatun işbirliği yine bir iyi şarkıcı-iyi şarkı kompozisyonu çıkarmış ortaya. Aslında İskender Paydaş’a çok da iş düşmemiş. Hatta şarkı daha akustik bir formda bile işlenebilir, belki daha da iyi olabilirmiş.


ÖZGÜN – “GELMİYOR MUSUN?”

Her yeni şarkısını “en kötü ihtimalle ortalamanın üzerindedir” diyerek dinlediğim isimlerden biridir Özgün. Pop müzikte bu algıyı yaratmak (hele ki benim gibi müşkülpesent bir dinleyicide) pek öyle kolay değildir. İsminizin (ya da markanızın) garantör olması. Eskiden, her geçen gün yeni bir albüm çıktığı zamanlarda, şarkıcının ismini tanımıyorsam, albümü yayımlayan firmanın markası referans olurdu satın alıp almama kararıma. Bazı firmalar hiç yanıltmazdı sahiden. Ve elbette bazı şarkıcılar. Şimdi bu güven endeksi, dönemin şartları gereği sadece şarkıcılara indirgendi.
Neden Özgün’ü bu kategoride görüyorum? Çünkü o da birçok meslektaşı gibi epeydir bir albüm yapmıyor ve teklilerle ilerliyor. Ama her defasında en azından kendi kulvarında kalburüstü sayılabilecek işler yapıyor, kendi çizgisi içinde ufak yenilikler denemekten de kaçınmadan istikrarını koruyor.
Özgün’ün yeni teklisi “Gelmiyor musun?”, geçtiğimiz günlerde Avrupa Müzik etiketiyle yayımlandı. Özgün bu defa yine yeni bir şey denemiş ve daha önce hiç çalışmadığı bir ekipten, Gözde Ançel ve Buray’dan bir şarkı almış.
Şimdilerde herkes bu ikilinin peşinden koşuyor, biliyorsunuz. Gelin görün ki Özgün ve Buray’ın bir ortak paydası var. Şayet pop müzikte Kenan Doğulu ekolü diye bir şey varsa, ikisinin de o ekolden ilham aldığını söyleyebilmek mümkün. Buradan bakınca da bir Buray ve Gözde Ançel imzalı şarkının Özgün’ün sesinde doğru tınlayacağını daha şarkıyı dinlemeden tahmin etmek de öyle.   
Nitekim şarkıyı dinleyince de bunu görüyorsunuz. Neredeyse bütün Buray ve Gözde Ançel şarkıları gibi bu şarkı da hem sözü hem de müziğiyle hedef kitlesini yakalayabilecek her şeye sahip. Her şeyden önce melodisinde bu coğrafyadan izler taşıyor, naif ve romantik sözleriyle de duyarlılıklarımızı dürtmeyi beceriyor.
Şarkının Bahadır Tanrıvermiş tarafından yapılmış düzenlemesine, özellikle de ritim kompozisyona dikkat çekmek isterim. Günümüz popüler müzik piyasasında ritmi bu denli tok ve doyurucu, yani aslında tam da olması gerektiği gibi kullanan (elektronik “kick” kullanmaktan öte) çok az aranjör var. Hele ki bu tarz orta tempo şarkıların neredeyse bir standardı var iken ve kimse kolay kolay onun dışına çıkmıyor iken.


SERKAN ÖLÇER ORKESTRASI & GÖKHAN TÜRKMEN – “ZAR”

Hande Yener’den Burcu Güneş’e, Mustafa Ceceli’den Soner Sarıkabadayı’ya yıllardır birçok pop şarkıcısının albümlerinde / şarkılarında aranjör olarak ismini gördüğümüz bir müzisyen Serkan Ölçer. Şimdilerde ise kendi adını taşıyan orkestrası ile çıkıyor karşımıza. Serkan Ölçer Orkestrası Ece Ölçer, Elif İnce Çolak, Ezgi Ercan, Çağlar Haznedaroğlu, Doruk Çebi, Niyaz İsmailov, Türker Çolak ve Serkan Ölçer’den kurulu bir pop orkestrası.
Ana akım popüler müzikte akustik kavramının yeniden yükselmesinde payı olan isimlerin başında gelen Gökhan Türkmen’in el verdiği Serkan Ölçer Orkestrası, ilk projesinde de Türkmen ile birlikte yola çıkmış. Geçtiğimiz günlerde GTR Müzik etiketiyle yayımlanan “Zar” adlı teklide yer alan aynı adlı şarkının sözleri Serkan Söylemez, bestesi Gökhan Türkmen imzası taşıyor. Düzenlemesi Serkan Ölçer tarafından yapılmış ve Gökhan Türkmen de konuk solist olarak şarkıyı seslendirmiş.
Çeşitli organizasyon, “extra” tabir edilen etkinlikler ve düğünlerde çalan ve bu işi çok da iyi yapan birden fazla orkestramız var. Aslına bakarsanız orkestradan anladığımız da bu oldu son yıllarda. Oysa eğlendirmek ve eşlik etmenin ötesinde kendi müziğini de üreten orkestralarımız vardı eskiden. Kendi ruhu, kimliği, kendine özgü bir çalış biçimi olan orkestralar. Serkan Ölçer Orkestrası bu tanıma karşılık gelmek üzere kolları sıvamış gibi gözüküyor. En azından adları sanları belli müzisyenlerden oluşuyor ve bu şarkıyı da kendileri çalıyorlar. Hani ülkemizde içinde kimlerin çaldığı bilmediğimiz ve adında orkestra olsa da albümünde kendi çalmayan orkestralar da var ya, o bakımdan bunu vurgulamak istedim. 
“Zar” aslına bakarsanız her bakımdan tipik bir Gökhan Türkmen şarkısı. İyi bir şarkı, iyi düzenlenmiş, iyi çalınmış, iyi söylenmiş. Bu da Serkan Ölçer Orkestrası’nın adının duyulması için iyi bir başlangıç demek. Gelin görün ki bu şarkıdan yola çıkarak orkestra hakkında bir fikir edinmek pek mümkün değil. Belki başka bir solist ve farklı bir şarkıya orkestranın ne katacağını görmek lazım. Yoksa bu şarkı pekala Gökhan Türkmen’in albümünde de olabilirdi ve albümün bütününden pek de ayrı durmazdı. Bu bakımdan bu şarkıyı aldık kabul ettiysek de Serkan Ölçer Orkestrası’nın başka işlerini de duymayı beklememiz gerekiyor.      
      

YAVUZ HAKAN TOK, HAYAT MÜZİK, MART 2017, İSTANBUL
Share this post

0 yorum Yeni Yorum Yap

 

Önemli Uyarı

Hayat Müzik Platformu 2006 yılında yayın hayatına başladı. Ahmet Erten’in editörlüğünde müzik sektörü ile buluşan blog, güncel albüm haberleri, değerlendirmeleri, röportajları ve konuk yazarları ile gündemin nabzını tutuyor.

Hayat Müzik Platformu'nda yayınlanan haberlerin ve röportajların izin alınmaksızın ve kaynak gösterilmeksizin yayınlanması yasaktır!

HAYAT MÜZİK (2006-2012)

HAYAT MÜZİK                                                            (2006-2012)
Kurucu/Editör Ahmet Erten İletişim: hayatmuzik@gmail.com

Magazin

© SADECE MÜZİK ! HAYAT MÜZİK!
Designed by GeCe