EMRE ALTUĞ, HAYAT MÜZİK'TE 

AHMET ERTEN'İN SORULARINI YANITLADI! I VOLTAGE FESTİVALİ 29 HAZİRAN'DA GERÇEKLEŞİYOR! MÜSLÜM GÜRSES'İN ''VEDA''SI RAFTA!

4 Temmuz 2014 Cuma

YAVUZ HAKAN TOK ''TEMMUZ TEKLİLERİNİ'' DEĞERLENDİRDİ!


SONER ARICA – “İYİSİ GELİYOR”

Soner Arıca’nın 2013 Mayıs’ında çıkan “Başka İklimin Çiçekleri” adlı albümü ülkenin epeyce karışık günlerden geçtiği bir döneme denk geldi ama Arıca yine de ne yaptı etti, albümden dört şarkıya klip çekmeyi başardı. Bence albüme adını veren şarkı başta olmak üzere, daha en az üç klip çıkardı “Başka İklimin Çiçekleri”nden. Zira kendi türü içerisinde olduğu kadar, Soner Arıca’nın kariyerinde de altı kalın çizgilerle çizilmesi gereken bir albümdü bu. Bakmayın geçmiş zamanda konuştuğuma, belki arkası gelecektir, onu bilmiyorum ama Soner Arıca bu yaz mevsimini, söz konusu albümde olmayan, yeni bir şarkıyla karşıladı.
Geçtiğimiz günlerde Ossi Müzik etiketiyle dijital platformlarda satışa sunulan tekli, “İyisi Geliyor” adını taşıyor. Söz ve müziği Soner Arıca tarafından yazılan şarkının düzenlemesini Sezgin Gezgin yapmış. Tekli, İkiz’s Creative Works imzası taşıyan, iddialı ve dinamik bir kapak tasarımıyla servis edildi. Aslına bakılırsa bu kapak tasarımı nasıl bir şarkıyla karşılaşacağımız konusunda epeyce ipucu veriyor. Zira “İyisi Geliyor” temposu yüksek, enerjik bir dans şarkısı. Soner Arıca’nın romantik şarkılarına müptela olanlar içinse bir nevi ters köşe. Arıca tabii ki daha önce ve son albümünde de hareketli şarkılar söyledi ama bunun “sound”u biraz daha EDM (elektronik dans müziği) sularında yüzüyor.
Sloganı yerinde, melodisi akılda kolay kalan, eğlenceli bir pop şarkısı ve takdir edersiniz ki zamanlaması da mevsim normallerine gayet uygun.’90’lardan bu yana, dönemdaşlarından birçoğunun tökezlediği, hatta bazılarının tepetaklak olduğu bir zaman dilimi sürecinde Soner Arıca kendi çizgisinde işini en iyi yapanlardan, istikrarını hiç bozmayanlardan biri olarak (başka var mı, ona da bakmak lazım) yoluna devam ediyor ve bize de onu alkışlamak düşüyor.


ALİ ALTAY – “İŞTE HAYAT”

’90 sonrasında Haluk Levent’le fitili ateşlenen ikinci Anadolu-pop furyasında, Haluk Levent de dâhil olmak üzere ’60 ve ‘70’lerdeki çok zengin, çok renkli, deneysel ve müzikal çizgisi çok yüksek Cem Karaca-Moğollar-Barış Manço ve onlarca grup/şarkıcıdan müteşekkil sahici Anadolu-popun düzeyini yakalayabilen olmadı. Şimdi şimdi duyuyor/dinliyoruz bazı şeyler; özellikle işin saykodelik tarafına yüklenen kimi yeni gruplar bu aralar epey rağbet görüyor, hatta bazıları analog kayıtlar yapacak kadar da “retro” takılıyor, ancak bir yandan da Haluk Levent ekolü tek tük de olsa devam ediyor.
Ali Altay’ı bu kefeye koymak doğru olur mu bilmem (zira hem şarkıcılık tekniği, hem de müzikal seyir açısından çok farklı yerlerdeler) ama onun da artık çok az temsilcisi kalmış Anadolu-pop türünde yıllardan beri kendine bir yer edindiği bir gerçek. 1999 yılında ilk albümünü yayımlayan Altay, o zamandan bu yana dört albüm ve iki de tekli yaptı. Geçtiğimiz günlerde Seyhan Müzik etiketiyle dijital platformlarda yerini alan mini albümü ise “İşte Hayat” adını taşıyor.
“İşte Hayat”da üç şarkı ve bir de farklı versiyon var; daha doğrusu Şubat ayında üç şarkı olarak servis edilen albüm, geçtiğimiz günlerde bir versiyon ilavesiyle dijital raflara düştü. Şarkılardan ikisi tanıdık. Biri, sözleri Zülfü Livaneli, bestesi Ferhat Livaneli’ye ait olan ve ilk kez Zülfü Livaneli, ardındansa Sezen Aksu tarafından seslendirilen Zor Yıllar”. Ne tuhaf, ’80 ihtilali sonrasının ‘zor yıllar’ını anlatan ve 1986 yılında yazılan bu şarkı, adeta bugünleri de anlatır gibi. Yine ‘zor yıllar’dan geçiyoruz ve bu şarkı bir kez daha söylenmeyi ve bin kez, milyon kez daha dinlenilmeyi hak ediyor. Ki Ali Altay da şarkıyı daha önce dinlediklerimizden farklı, daha sert bir düzenleme ve daha keskin bir yorumla seslendirmiş ve bu da hiç fena olmamış.   
Bir diğer tanıdık şarkı ise söz ve müziği Murat Hasarı’ya ait olan ve daha önce Sertab Erener tarafından seslendirilen “Yanarım”. Ancak bu şarkıyı bu defa orijinal haliyle dinliyoruz zira Sertab Erener albümüne bakarsanız şarkı sözlerinde Aysel Gürel’in imzasını görürsünüz, çünkü sözlerin büyük kısmı Gürel tarafından değiştirilmiştir. Ali Altay ise “Yanarım”ı Murat Hasarı’nın ilk yazdığı sözlerle söylüyor. Şarkıyı Sertab’dan bilen ve sevenler (ki sanırım herkes bilir zira o dönemde az buz “hit” olmamıştı) bu halini biraz yadırgayabilir. Ne var ki şarkısının sözleri değiştirilen bestecilerin buna ne kadar içerledikleri de bir gerçektir. Benzer bir durum yıllar önce Aşkın Nur Yengi-Yıldız Tilbe arasında da olmuş ve Tilbe, Yengi’nin değiştirdiği şarkıyı daha sonra kendi yazdığı haliyle yeniden söylemişti.
“Yanarım”ın albüme daha sonra eklenen bir de “rock” versiyonu var ki orijinal versiyondan daha iyi olduğunu düşündüm ben dinlerken. Orijinal versiyon özellikle nakarat kısımlarında ister istemez bir parça arabeske çalıyor çünkü (ah bu bir dik bir pes söylemeler ah!..) Nitekim klip de şarkının “rock” versiyonuna çekilmiş.
Albümün tek yeni şarkısı ise söz ve müziği Ali Altay tarafından yazılmış olan “İşte Hayat”. Ben bu şarkıyı dinlerken Cem Karaca’nın sesini duyar gibi oldum. Bunu bir benzetme olsun diye söylemiyorum elbette; aksine o sıcaklığı yakalamanın bir başarı olduğunu düşünüyorum.
Bu mini albümün müzik yönetmeni ve aranjörü ise Mehmethan Dişbudak. Son derece yerinde, sade, akustik ve tertemiz düzenlemeler yapmış Dişbudak. En azından yersiz cayırdayan gitarlar, olduk olmadık yerden çıkıveren davul atakları ya da ağlayan klarnetler, udlar gibi türün klişelerinden uzak durmuş ve iyi de olmuş. “Sound” çok daha iyi olabilirmiş gerçi ama sanırım o da mevcut imkânlar nedeniyle bir parça ortalama seviyede kalmış. Albümün kapak tasarımı ise pek fena, pek amatör; onu da söylemezsem olmaz.


IŞIN KARACA – “AZ Bİ’ MESAFE”

Işın Karaca’nın yeni bir “Arabesque” albümü için kolları sıvadığını duymuş ve “inşallah doğru değildir,” demiştim geçtiğimiz aylarda. Neyse ki doğru değilmiş. Henüz “Her Şey Aşktan” albümünün üzerinden bir yıl geçmişti ki sıfır kilometre bir şarkıyla çıkıp geldi. Albüm biraz gümbürtüye gitti gibi geldi ama o dönem piyasaya çıkan hangi albüm gitmedi ki?
Işın Karaca’nın geçtiğimiz günlerde PDND Müzik etiketiyle dijital platformlarda satışa sunulan yeni teklisi “Az Bi’ Mesafe” adını taşıyor. Şarkının söz ve müziği Soner Sarıkabadayı’ya ait, düzenlemesi ise Mert Ali İçelli tarafından yapılmış.
Sarıkbadayı’nın her şarkısının sözünde minimum bir adet mantık hatası oluyor; onu öyle kabul ettik. Bu defa da “düzenli ölmek” gibi bir fiille karşı karşıyayız. Onu görmezden gelirsek, gerisi son derece akılda kalıcı, bir parça tekerleme tadında bir söz silsilesi ve gayet kıvrak bir melodik yürüyüş. Karaca’ya da tabiri caizse cuk oturmuş şarkı. Yani kimya tutmuş. Bir tek şey dışında… Işın Karaca’nın Kıbrıs kökenli olması hasebiyle bozuk tınlayan sesli harflerine alışkınız senelerdir ama şarkının en vurucu kısmının “e” harflerine yükleniyor olması fena olmuş. Nakarattaki o “ölebilirim”ler, gelebilirim”ler, şayet böyle şeyleri kafaya takanlardansanız, dinlerken sinirinizi bozabilir. Takmazsanız, ne âlâ…
Güzel bir kapak, “bir” kelimesi kısaltılırken unutulmuş kesme işaretini de görmezsek, güzel bir tasarım. Daha ne olsun?



ZELİHA SUNAL – “ÇOK AYIP”

Bu aralar bir mini albüm de Zeliha Sunal’dan geldi. 2012’de “Kurbağa Prens”, 2013’te de “Aldatıldık” teklilerini yayımlayan Sunal, bu şarkılara ilaveten üç yeni şarkının daha yer aldığı mini albümüne “Çok Ayıp” adını vermiş. Albüm geçtiğimiz günlerde TMC etiketiyle yayımlandı.
Albümdeki üç yeni şarkıdan biri, albüme adını veren ve söz ve müziği Zeliha Sunal tarafından yazılan “Çok Ayıp”. Oğuz Çetiner’in düzenlemesini yaptığı, kıvrak, oryantal bir şarkı bu. Söz, müzik ve düzenlemesi Oğuz Çetiner’e ait “Dokuz Canlı” ise hareketli bir pop şarkısı. İlk klip de bu şarkıya çekilmiş. Fakat ben albümde galiba en çok “Ancak Rüyalarda Buluşuruz”u sevdim. Hem şarkıyı sözleri ve melodik yapısı itibariyle daha etkili bulduğum, hem de Zeliha Sunal’ın sesine böylesi şarkıları daha çok yakıştırdığım için. Söz ve müziği Çilem Duman’a ait bu şarkının düzenlemesini Tolga Tümözen yapmış. Bir parça Sıla şarkılarının ikliminde gezinen “Ancak Rüyalarda Buluşuruz” bana kalsa albümün ilk klip şarkısı bile olabilirmiş.
Zeliha Sunal, onu canlı canlı izleyenlerin de iyi bildiği gibi sahne üzerindeki enerjisine ve hâkimiyetine şapka çıkarılacak bir şarkıcı, kelimenin tam anlamıyla bir “performer”dır. Böylesi şarkıcılar genellikle stüdyolara sığmaz. Sunal’da da bu durum var aslında biraz. Kayda alınan ses, performans ister istemez sınırlanıyor, manyetik ya da dijital bir takım cihazlara hapsoluyor. Oysa bazı şarkıcılar için en iyi performans yeri stüdyolardır, bilirsiniz.
Albümün kapak fotoğrafına özellikle dikkat çekmek istiyorum zira Zeliha Sunal bir süredir zaman zaman Twitter üzerinden de paylaştığı geri dönüşüme dair pratik bilgilerini Handcraft TV isimli bir YouTube kanalında video formatında yayınlamaya başladı. CD kutusundan resim çerçevesi, tuvalet kağıdı rulolarından “organizer”, pet şişeden vazo yapmak gibi işlere merakınız ve ilginiz varsa bu kanalı takip etmenizi öneririm. Ben boş bir kavanozu sigara kutusuna dönüştürmeyi oradan öğrendim mesela (buradaki espriyi bir tek Zeliha anlayacak, affınıza sığınarak.) İşte albüm kapağındaki fikir de oradan gelmiş. Sunal bu defa evdeki gazete kağıtlarından elbise ve peruk yapmış kendisine. Hem şık, hem kokoş, hem çok eğlenceli… Ancak fotoğrafları kimin çektiği, kapak tasarımını kimin yaptığı bilgisi kartonet üzerinde yok, ne çare.

YAVUZ HAKAN TOK, HAYAT MÜZİK, TEMMUZ 2014, İSTANBUL  
Share this post

1 yorum Yeni Yorum Yap

  1. Müthiş bir adamsın müzikleri ve sanatcıları yorumlaman harika.

    YanıtlaSil

 

Önemli Uyarı

Hayat Müzik Platformu 2006 yılında yayın hayatına başladı. Ahmet Erten’in editörlüğünde müzik sektörü ile buluşan blog, güncel albüm haberleri, değerlendirmeleri, röportajları ve konuk yazarları ile gündemin nabzını tutuyor.

Hayat Müzik Platformu'nda yayınlanan haberlerin ve röportajların izin alınmaksızın ve kaynak gösterilmeksizin yayınlanması yasaktır!

HAYAT MÜZİK (2006-2012)

HAYAT MÜZİK                                                            (2006-2012)
Kurucu/Editör Ahmet Erten İletişim: hayatmuzik@gmail.com

Magazin

© SADECE MÜZİK ! HAYAT MÜZİK!
Designed by GeCe