EMRE ALTUĞ, HAYAT MÜZİK'TE 

AHMET ERTEN'İN SORULARINI YANITLADI! I VOLTAGE FESTİVALİ 29 HAZİRAN'DA GERÇEKLEŞİYOR! MÜSLÜM GÜRSES'İN ''VEDA''SI RAFTA!

11 Mayıs 2014 Pazar

YAVUZ HAKAN TOK ''MAYIS'' TEKLİLERİNİ DEĞERLENDİRDİ!


SERTAB ERENER – “BEN ÖYLE BİRİNİ SEVDİM Kİ”

Beklenmedik bir Sertab Erener teklisi yayımlandı geçtiğimiz günlerde. “Beklenmedik” dedim zira  Sertab henüz “Sade” albümünün ekmeğini sonuna kadar yemiş sayılmazdı. Amerikaydı, “”Painted On Water” projesiydi derken, bir süre memleket topraklarından uzaklaşmış olsa da albüm henüz rafa kaldırılacak kadar eskimemişti. Mesela albümden bir “Sade”, bir “Sus” klip çekilerek henüz farkında olmayan dinleyicilere sunulabilirdi. Hadi onu da geçtim, illa yeni bir şarkı yapılacaksa, müzik medyasında tam da “yaz hiti” arayışları başlamışken, mevsim itibarıyla beklenen hareketli bir şarkı olabilirdi. Ancak “Ben Öyle Birini Sevdim ki” ile Sertab tam anlamıyla ters köşe yaptı.
Söz ve müziği Sezen Aksu imzası taşıyan şarkı, zaten adını görmeseniz bile Sezen Aksu tarafından yazıldığını bağıra bağıra söyleyen şarkılardan. Özellikle sözleri buram buram Sezen Aksu kokuyor. Hani Aksu’nun Cemal Süreya’dan, Edip Cansever’den ve hatta Nazım Hikmet’ten izler taşıyan şiirli sözlerinden. Müzikal yapı da ona keza daha ilk dinleyişte kulakta Sezen tınısı bırakıyor. (Şunu da söyleyeyim; şarkı ilk servis edildiğinde birkaç gün söz müzik kime ait diye bakmadığım internet sitesi kalmadı. Aradığım ismin Sezen Aksu olduğunu ve tahminimde yanılmadığımı neden sonra gördüm ama yeni servis edilen bir şarkının bilgilerinin neden saklandığını anlayamadım. Mesela NetD diye yeni bir müzik videosu platformu açıldı ve yeni klipler bir süredir ilk kez orada karşımıza çıkıyor. Kliplerin altına iki satır açıp söz, müzik, düzenleme, yapımcı firma, yayım tarihi gibi detayları koymak zor mudur?)
Televizyon reyting literatürüyle izah etmek gerekirse AB grubu bir şarkı “Ben Öyle Birini Sevdim ki”. Pek “total”e hitap edecek gibi değil. Haliyle dile düşecek bir “hit” olması da beklenemez. Bu şarkıyı tekli olarak yayımlamaya neden ihtiyaç duyuldu, maksat neydi orası belli değil. Gerek  Mustafa Ceceli imzalı düzenlemesine, gerekse Sertab’ın yorumu şarkının hakkını veriyor vermesine. Yani Sezen şarkılarını sevenler kadar (özellikle ‘90’lardaki) Sertab şarkılarını sevenleri de memnun edecektir bu tekli. Ama o kadar. Ben olsam elimde “Sus” gibi bir şarkı duruyorken, “Ben Öyle Birini Sevdim ki”ye oynamayı, en azından şimdilik tercih etmezdim. 

BETÜL DEMİR – “TARAFSIZ KALAMIYOR AŞK”

Tekli yağmurunun sağanağa dönüştüğü bir dönemden geçiyoruz. Betül Demir’in yeni teklisi de geçtiğimiz günlerde DMC etiketiyle yayımlandı. Söz ve müziği Sude Bilge Demir, düzenlemesi Emirhan Cengiz imzası taşıyan bu yeni şarkı, “Tarafsız Kalamıyor Aşk” adını taşıyor.
“Helalleşemedik” gibi güçlü bir şarkının arkasını getirmek kolay değildi. Ama söz konusu Demir kardeşlerin güç birliği olunca şüpheye gerek kalmıyor. Nitekim “Tarafsız Kalamıyor Aşk” da kendi kulvarında hedefi tam on ikiden vuruyor.
Gücünü etkili melodisinden ve sözlerinden alan, orta tempolu bir şarkı bu. Mesela bu şarkıyı Gülşen bestelemiş olsaydı, Ozan Çolakoğlu en az 130 bpm’lik bir tempoyla düzenler, ortaya “Seyre Dursun Aşk” ya da “İltimas” gibi bir kulüp “hit”i çıkardı. Ama kabul etmeli ki şarkıyı şarkı yapan ilk ve en önemli unsur melodik yapı ve sözler. Ritim ve düzenleme melodiden, sözden rol çaldığında müziğe dans etmek ya da tempo tutmak için değil, dinlemek, kalbinde hissetmek için kulak verenler pek de hoşlanmıyor duyduklarından. Bu yüzden aritmetik formüllerle değil, kalpten yazılmış, düzenlenmiş ve söylenmiş şarkılar daha çok lazım bize. O vakit “yanarım”lı “ölürüm”lü klişe sayılabilecek nakaratlar bile kalbe dokunabiliyor. Tıpkı “Tarafsız Kalamıyor Aşk” da olduğu gibi.
Teklinin kapak görselinde ve şarkının videosunda ise yine yıllardır bildiğimiz Betül Demir var. Ben ise hâlâ ondan bu anlamda ciddi bir değişim, dönüşüm, şaşırtıcı bir yenilik bekliyorum, onu da söylemeden geçemeyeceğim.


SERKAN MODALI – “ROMEO VE JULIET”

2011 yılında ilk albümü yayımlanan Planeur grubunun şarkı yazarı ve solisti Serkan Modalı bu kez ilk solo albüm çalışmasının habercisi bir tekliyle çıktı karşımıza. Söz ve müziği kendisine ait “Romeo Ve Juliet” adlı şarkının yer aldığı tekli, geçtiğimiz Şubat ayında Avrupa Müzik etiketiyle dijital platformlarda yayımlandı. Nisan ayında ise aynı şarkının “remix” versiyonunun yer aldığı ikinci bir tekli, yine Avrupa Müzik etiketiyle satışa sunuldu.
Modalı şarkının düzenlemesini ve prodüktörlüğünü de kendisi yapmış; “remix” versiyonu ise John DSF Paschalis tarafından yapılmış. “Mix” aşaması Ozan Esen, “mastering” aşaması ise Peter Brussee tarafından Hollanda’da gerçekleştirilmiş. Zaten dinlerken bunu hissediyorsunuz. Sözleri  Türkçe olmasa, “sound” itibarıyla pekala Avrupa sınırlarından çıkmış bir şarkı sanabilirsiniz. Pek fazla kıymeti bilinmemiş Planeur grubunun da böyle bir çizgisi vardı nitekim. Buna karşın Modalı bu ilk solo çalışmasında da Planeur kadar sert bir “sound” tercih etmemiş ve daha genç bir “rock” müzik dinleyici kitlesine yakın durmuş gibi gözüküyor.
Şarkıyı dinlediğimde aklıma gelen ilk gelen soruyu sormadan da edemeyeceğim (cevabını ‘bu “rock”tır, “bu değildir”ciler’ verebilir belki.) “Zifiri karaydı geceler, kelimelerim kan revan içinde, kalbim yorgun gözlerim solgun, melodilerim öksüz bir şarkı gibi” diye başlayan ve bu minvalde devam eden şarkı sözleri, neresinden baksanız Emre Aydın şarkı sözlerini aratmıyor. Şimdi biz buna da, o popüler yakıştırmayla “ağlak rock” mı diyeceğiz? Ama “sound” tam da “rock” dediklerinden işte. O nasıl olacak? (Gitarların ses düzeyi nedir, kanun, ud keman var mıdır kriterlerine hiç girmiyorum. Zira o işi TRT Denetim Kurulu yapardı zamanında. İçinde alaturka saz ya da bağlama çalınan şarkı pop müzik olmadığı gerekçesiyle denetimden geçmezdi. 2010’lu yıllarda hâlâ bunları tartışmak anlamlı gelmiyor bana.)
Kendi kulvarında gayet iİyi bir şarkı, hakkıyla yapılmış bir düzenleme, tadından yenilmeyen bir “remix”… Serkan Modalı bu iki tekliyle ilk solo albümünü merakla beklemek için yeterince sebep yaratıyor. Her iki tekli için ayrı ayrı yapılmış özenli kapak tasarımları da popçularımıza ders olsun.


 DEMET ULUSOY – “BAŞKASI VARMIŞ”

Müziğini dinleyenlerle buluşturmanın bu kadar kolay ama ismini duyurmanın bu kadar zor olduğu bir dönem daha yaşamadık hiç. Bu noktada çok ciddi ve profesyonel bir hazırlıkla yola çıkmak gerekiyor. Eğer “yaptık bir şarkı/bir albüm, biz ortalığa bırakırız; gören görür, dinleyen dinler” gibi bir niyetle giriştiyseniz bu işe diyecek söz yok. Ama bu kadar kanaatkar değilseniz, mutlaka yerine getirmeniz (plaza tabiriyle) “must”larınız var bu zamanda.
Sözgelimi Demet Ulusoy… İlk teklisi ve videsou “Başkası Varmış” geçtiğimiz Mart ayında dijital platformlara servis edildi. Bir resmi, bir özel Facebook sayfası, kendi yazdığı bir Twitter hesabı ve de aktif bir Instagram hesabı var ama bunların hiç birinde Demet Ulusoy kimdir, nedir, bugüne dek neler yapmıştır sorularının bir cevabı yok. Resmi “web” sitesi deseniz “çok yakında” ibaresinden öte bilgi vermiyor.
Bu durum, özellikle dijital mecralar ön plana çıktığından beri, müzik sektöründe genel bir problem halini almaya başladı. Demet Ulusoy tek değil; sadece bir örnek.
Tekliye gelince…
Başkası Varmış”, söz ve müziği Demet Ulusyoy'a ait bir şarkı. Düzenlemesi ise Uğraş Çömez tarafından yapılmış. Ulusoy, kariyerinin beş yılında Ege Çubukçu’ya vokal yapmış ve Çucbukçu da onun bu ilk şarkısının klibinde görünerek Ulusoy’a destek vermiş. Klipte çok iddialı bir görsel çalışma; renkli ve uçuk bir imaj hâkim ki aslında şarkı da tam bunu isteyen türden. Öncelikle Özlem Tekin ve Pamela’nın şarkılarını ve tarzını sevenler yakın hissedecekler kendilerini Demet Ulusoy’a. Elekronik çizgide bir “rock” şarkı çünkü bu. Ve bir ilk şarkı için hiç de amatör gelmiyor kulağa. Aksine her şey yerli yerinde ve olması gerektiği gibi.
Bundan sonraki işleriyle Ulusoy’un bu kulvarda kendine bir yer edinmesi zor gözükmüyor. Bize de beklemek ve görmek düşüyor.

YAVUZ HAKAN TOK / MAYIS 2014/HAYAT MÜZİK
Share this post

1 yorum Yeni Yorum Yap

  1. Demet Ulusoy'un yazdıklarını ayrı bir beğendim fanı olarak :)

    YanıtlaSil

 

Önemli Uyarı

Hayat Müzik Platformu 2006 yılında yayın hayatına başladı. Ahmet Erten’in editörlüğünde müzik sektörü ile buluşan blog, güncel albüm haberleri, değerlendirmeleri, röportajları ve konuk yazarları ile gündemin nabzını tutuyor.

Hayat Müzik Platformu'nda yayınlanan haberlerin ve röportajların izin alınmaksızın ve kaynak gösterilmeksizin yayınlanması yasaktır!

HAYAT MÜZİK (2006-2012)

HAYAT MÜZİK                                                            (2006-2012)
Kurucu/Editör Ahmet Erten İletişim: hayatmuzik@gmail.com

Magazin

© SADECE MÜZİK ! HAYAT MÜZİK!
Designed by GeCe